- 03 juli 2018
Drukste spoortunnel van het land krijgt nieuw ventilatiesysteem
Drukste spoortunnel van het land krijgt nieuw ventilatiesysteem Nieuwe wind door Brusselse Noord-Zuidverbinding Infrabel en TUC RAIL leggen momenteel de laatste hand aan de moderniseringswerken van de Brusselse Noord-Zuidverbinding die in 2014 van start gingen. De komende weken wordt het enorme ventilatiesysteem, dat onder meer uit dertien reuzeventilatoren bestaat, volledig vernieuwd en uitgerust met een snel en slim rookafvoersysteem. Eind 2018, wanneer deze werken klaar zijn, beantwoordt de Noord-Zuidverbinding aan bijzonder strikte veiligheidsnormen. De Noord-Zuidverbinding werd in 1952 officieel in gebruik genomen en is het belangrijkste knooppunt van het Belgische spoorwegnet. Aangezien de treinen toen nog op stoom en diesel reden, werden er bij de bouw van de tunnel drie ventilatie-eenheden voorzien aan de uiteinden van de perrons van het station Brussel-Centraal en het station Brussel-Congres. Elke unit bestaat uit drie tot vijf ventilatoren van 3 meter diameter. ...
Gratis dit artikel lezen?
Registreer en word gratis online abonnee
Ben je al abonnee?
Meld je aan en krijg toegang tot de website
Door te registreren ontvangt u de newsletter. De newsletter kan u te allen tijde en zonder verdere formaliteiten opzeggen. Wij garanderen u dat uw e-mailadres en andere persoonlijke gegevens nooit aan derden worden doorgegeven en enkel gebruikt worden voor het versturen van de newsletter.
Door u in te schrijven, gaat u akkoord met De privacyvoorwaarden.