naar top
Menu
Logo Print

Europa investeert 27 miljoen euro in Albertkanaal

Ophoging van 15 bruggen in pps kunnen rekenen op financiële steun
magazine

Om het fileleed in ons land te doen afnemen, wordt een breder gebruik van de waterwegen als oplossing geopperd. In dat verband is het Albertkanaal de belangrijkste waterweg in Vlaanderen. Maar de waterweg kan nog aantrekkelijker worden, als er iets wordt gedaan aan de beperkte doorvaarhoogte en -breedte onder de bruggen. Door de bruggen te verhogen tot een vrije doorvaarthoogte van 9,10 meter wordt het kanaal toegankelijk voor de vierlaagse containervaart. Dat project is al een aantal jaar in uitvoering. Van de 62 bruggen over het Albertkanaal beschikken er al 31 bruggen over de vrije hoogte van 9,10 meter. De bouwkosten wordt geraamd op 216,4 miljoen euro. 15 te herbouwen bruggen worden als een project van publiek-private samenwerking (pps) uitgevoerd, de overige bruggen worden gerealiseerd met gewone investeringskredieten. De kostprijs voor Vlaanderen voor de 15 pps-bruggen bedraagt 170 miljoen euro. Daarvan kan ons land genieten van 27 miljoen euro Europese subsidie in het kader van de CEF Blending Call 2017. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts: “We verhogen de capaciteit van de waterweg en maken van het Albertkanaal de belangrijkste watersnelweg van Vlaanderen. De Europese Unie onderschrijft onze beleidskeuze en neemt 16% van de kosten voor Europese rekening. Zo kunnen we sneller aan de slag.” Gedelegeerd bestuurder van Vlaamse Waterweg nv., ir. Chris Danckaerts, reageerde ook: “De Europese Commissie waardeerde de aanvraag voor het Albertkanaal-project en vernoemde het zelfs als een vlaggenschip-initiatief.”

DE VLAAMSE WATERWEG

DE VLAAMSE WATERWEG

+3211298400
+3211221277