naar top
Menu
Logo Print

Project Seine Schelde op kruissnelheid dankzij Europees uitvoeringsbesluit

Vlaanderen, Frankrijk, Wallonië en Europa bundelen krachten
magazine

Na de Vlaamse en de Waalse regering zette ook de Franse regering onlangs het licht op groen voor de Europese ‘Implementing Act’ rond de economisch belangrijke verbinding tussen de Seine en de Schelde. Daarmee hernieuwden de drie overheden hun engagement om de verbinding tussen het Seine- en het Scheldebekken toegankelijk te maken voor moderne schepen tot 4.500 ton. Dit is een broodnodige ingreep om de 1.100 kilometer waterwegen optimaal in te zetten voor goederenvervoer en zo de wegen te ontlasten. De meest ingrijpende maatregel is de realisatie van het kanaal Seine-Nord Europe tussen Compiègne en Cambrai. Frankrijk voorziet, samen met de Franse regio’s, 5 miljard om deze ontbrekende schakel, die 107 kilometer lang is, aan te leggen. Na de aanleg van deze gloednieuwe waterweg, waarvoor de werken zouden starten in 2020, kunnen schepen rechtstreeks doorvaren tot in Parijs. Ook in Vlaanderen verbetert De Vlaamse Waterweg nv met tal van projecten de toegankelijkheid van de blauwe snelwegen. Het project Seine Schelde Vlaanderen omvat meer dan 70 aanpassingen op tientallen locaties, waaronder de opwaardering van de Leie voor schepen tot 4.500 ton, een nieuwe brug in Ingelmunster, nieuwe sluizen in Harelbeke en Sint-Baafs-Vijve, ecologisch rivierherstel langs de Leie en het bekroonde stadsvernieuwingsproject Leieboorden in Kortrijk. Europa is een belangrijke medefinancier van al deze ingrepen. De intergouvernementele commissie, die het project Seine Schelde reeds coördineert, zal toezien op de overeengekomen timing en de broodnodige coördinatie tussen de verschillende landen voorzien. Tegen 2030 zouden alle ingrepen in Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk klaar moeten zijn.

DE VLAAMSE WATERWEG

DE VLAAMSE WATERWEG

+3211298400
+3211221277