naar top
Menu
Logo Print

Tunnelboormachine lokt heel wat volk

De aanleg van de nieuwe Parijse metrolijn ging van start met de ingebruikname van de tunnelboormachine
magazine

De eerste tunnelboormachine van Grand Paris Express, het grootste stadsproject van Europa, werd op zaterdag 3 februari in Champigny-sur-Marne plechtig in gebruik genomen. Naast de inwerkstelling van deze boor was ook te zien hoe het snijwiel werd neergelaten, een grootschalige technische ingreep. De grootste kraan van Europa liet het snijwiel van de machine neer tot 20 meter onder de grond, op de plek waar het eerste deel van de tunnel wordt gegraven. De tunnelboormachine is meer dan 100 meter lang en heeft een doorsnede van 10 meter. Het event werd georganiseerd door Société du Grand Paris om de omwonenden van Grand Paris bij de werken te betrekken. Met dit project wil de Franse hoofdstad een tweede metronetwerk creëren dat de Parijse periferie zal bedienen. Het ambitieuze project omvat een lus van 205 kilometer automatische lijnen en de bouw van 68 stations. Hierdoor verdubbelt de omvang van de huidige metrolijnen. Grand Paris Express zal ook de grote activiteitencentra en de momenteel moeilijk te bereiken gebieden ontsluiten. Het nieuwe netwerk zal op die manier de woon-werkafstand voor iedereen verkorten en de dagelijkse trajecten aangenamer en sneller maken. Tot slot vertegenwoordigt dit project een nieuw alternatief voor de auto en is het dus een manier om de vervuiling en files te verminderen en bij te dragen aan een milieuvriendelijkere wereldstad.

BESIX GROUP

BESIX GROUP

+3224026211
+3224026205