naar top
Menu
Logo Print

Cargo vervoeren per spoor moet goedkoper worden

Spoor- en transportfederaties samen in de bres voor mobiliteit
magazine

De toekomst van de mobiliteit in België is allerminst rooskleurig. Vandaag staan we al vast in het verkeer en met de 27% toename van het vrachtvervoer tegen 2040 zal dat probleem alleen maar toenemen. Om een volledige immobilisatie in de nabije toekomst te vermijden, moet dringend werk gemaakt worden van een duurzame en intelligente transportmix, waarbij cargo ook deels per spoor of via het binnenwater vervoerd wordt.
Wegvervoerders zijn zeker bereid om dat te doen, maar dienen die plannen op te bergen omwille van het kostenplaatje. Goederen naar het spoor overhevelen vergt immers een extra handeling en dus een extra operationele kost van gemiddeld 40 euro. Daarnaast zijn ook investeringen in specifieke infrastructuur en materieel broodnodig.
Daarom lanceren Febetra en het Beglian Rail Freigt Forum samen een concreet voorstel waarin ze pleiten voor een vergoeding voor transporteurs die hun cargo van de weg naar het spoor overslaan. Die maatregel zou transporteurs kunnen helpen om jaarlijks 750.000 vrachtwagens uit de file te halen. De combinatie van weg- en spoorvervoer is volgens beide organisaties hoognodig om de mobiliteit en logistieke voortrekkersrol van België te waarborgen. Febetra en het Beglian Rail Freigt Forum onderstrepen ook dat het voorstel een positief effect zal hebben op de modal shift, de congestie en het milieu.

FEBETRA

FEBETRA

+3224256800
-