naar top
Menu
Logo Print

Opnieuw perspectief voor de IJzeren Rijn

Het alternatieve tracé heeft heel wat meer troeven dan het historische tracé
magazine

Het alternatieve tracé voor de IJzeren Rijn, het 3RX-tracé biedt kosten-batenresultaten die de helft zo goedkoop zijn als het historische tracé. Eerder bereikte minister van Mobiliteit Ben Weyts al een akkoord over de elektrificatie van de lijn Mol-Neerpelt-Hamont, wat een essentiële schakel was voor de IJzeren Rijn. Volgens verschillende voorspellingen zal het vrachtverkeer tegen 2030 toenemen met 50%. Al dat extra vracht kan niet over onze reeds verzadigde wegen. Weyts zet daarom stevig in op de alternatieven voor het wegtransport, zoals de binnenvaart en het spoor. De discussie over de IJzeren Rijn-spoorverbinding met het Ruhrgebied wordt al lang verlamd door de tegenstelling tussen twee tracés: het historische tracé en een variant die langs de A52-snelweg loopt. Sinds 2015 doet Vlaanderen verwoede pogingen om de tegenstelling te doorbreken en het dossier uit het slop te halen. Onder impuls van Weyts kwam er een studie naar de haalbaarheid de ‘Rhein-Ruhr-Rail Connection’ (3RX) die van Antwerpen via Mol en Hamont naar Roermond en Venlo loopt en zijn weg verderzet aan de Duitse zijde van de grens tot in Viersen. Het internationale onderzoek bevestigt nu dat het alternatieve 3RX-tracé kosten-batenresultaten finaal nog gunstiger is dan het historische tracé. Dat door de voordelen op milieu- en mobiliteitsgebied.