naar top
Menu
Logo Print

Caterpillar ontwikkelt ontwerpconcept elektrische LHD-lader

Elektrische aandrijving in de mijnbouw is een feit
magazine

Caterpillar’s ondergrondse mijnbouwgroep heeft een ontwerpconcept van een elektrische LHD-lader naar een mijn in Canada verscheept. De R1300G is een ontwerpconcept dat na uitvoerig testen zal vervangen worden door een volledig nieuw programma aan producten die een meer diepgaand ontwerp- en validatieproces zullen volgen. “Onze klanten zijn volop bezig met de planning van diepere mijnen waarbij hoge omgevingstemperaturen geen uitzondering zijn. Ventilatie is bij dit soort mijnen cruciaal om de omgeving levensvatbaar te maken. Een manier om de vraag naar ventilatie te kunnen doen dalen, is het inzetten van elektrische machines.” Aldus Jay Armburger, productmanager ondergrondse technologie. De ontwerpfase voor de R1300G startte met een productieonderzoek en de data-analyse van een dieselmachine die uiteindelijk als basis diende voor het elektrisch ontwerpconcept. Om deze basis om te zetten in een elektrisch concept was het nodig om de motor, transmissie en de koppelomvormer te verwijderen. Ook het motorkader moest opnieuw geconfigureerd worden om plaats te maken voor de accubakken en elektromotoren. Het R1300G ontwerpconcept is een oudere machine zonder elektro-hydraulische aandrijving. Daardoor zullen de batterijen een grotere last dragen. Een probleem dat in het definitieve ontwerp zal verholpen worden door het gebruik van load-sensing hydrauliek. Naast de ontwikkeling van de machine zelf is Caterpillar momenteel ook bezig met het ontwerpen van een robuust laadstation. Klanten die de LHD-lader al konden uitproberen zijn het er over eens dat het nastreven van een systeem dat oplaadbaar is de juiste keuze is. Het voorkomt dat er extra infrastructuurkosten moet gemaakt worden en dat er vervangende batterijpakketten in de mijn aanwezig moeten zijn.  

BERGERAT MONNOYEUR

BERGERAT MONNOYEUR

+3226892211
+3226860300