naar top
Menu
Logo Print

Van truckchauffeur tot kantoorbediende

Value Added Trucking onderzocht rol van de chauffeur van morgen
magazine

Binnen vijf jaar maken zelfrijdende of in konvooi rijdende vrachtwagens hun intrede op de Europese wegen. Welke taken kan de chauffeur dan nog uitvoeren, als het rijden vanzelf gebeurt? Dat onderzocht VIL in het project 'Value Added Trucking'. De chauffeur van morgen staat immers voor een ware transformatie naar een administratief polyvalent medewerker. Het project toont aan dat er zinvolle activiteiten kunnen uitgeoefend worden vanuit de cabine van een vrachtwagen. “Naast ritgerelateerde taken, zoals de administratieve afhandeling van het transportorder, kan de chauffeur van een vrachtwagen in zelfrijdende modus ook perfect andere taken voor zijn rekening nemen, zoals de aanvaarding van nieuwe transportopdrachten of de registratie van praktische en commerciële informatie over laad- en losplaatsen”, klinkt het. “Bovendien kan een chauffeur tijdens de passieve uren ook de verplichte bijscholing elektronisch volgen. Zo kan de job van chauffeur in de toekomst nuttig ingevuld worden voor de werknemer en de werkgever.” Omgerekend toonde de case een besparing aan van 6.000 tot 10.000 euro per jaar aan administratieve ontlasting voor het transportbedrijf. Dit vraagt echter wel een heroriëntatie van het profiel van de doorsnee chauffeur. Verwacht wordt dat de zelfrijdende trucks het vooral op lange internationale trajecten van de chauffeur zullen overnemen, waardoor die tijd heeft om extra taken uit te voeren en opleidingen te volgen. Maar tijdens deze trajecten is het aantal taken vrij beperkt. Bij nationaal vervoer geldt het omgekeerde: er is meer administratief werk, maar het aandeel kilometers waar autonoom of in konvooi wordt gereden, is dan weer beperkt. Negen bedrijven namen deel aan dit project: Eutraco, GTS, H. Essers, Multimodal Transports & Logistics, Scania, SD Worx, TVM Belgium, VDAB en Volvo.

VIL

VIL

+3232290500
+3232290510