naar top
Menu
Logo Print

Meer grip op asfalt

Living Smart Campus maakt wegenaanleg data-driven
magazine

Hoe kunt u het leggen van asfalt optimaliseren en voorspelbaar maken? Dat is een vraag waarop de Living Smart campus van de universiteit Twente een antwoord probeert te formuleren. Door wegaanleg datagestuurd te maken, wordt het alvast mogelijk om metingen te verkrijgen tijdens de aanleg van de weg en kan het aanlegproces in realtime aangepast worden. Als proef wordt op de universiteitscampus een nieuw aangelegde weg voorzien van ingebouwde glasvezelsensoren. Een project dat overigens deel uitmaakt van het Asphalt Paving Research & Innovation project. Data koppelen aan het weggedrag heeft volgens prof.dr. Seirgei Miller, begeleider van het Living Smart Campus Project, een gegronde reden. De wegbeheerders leggen immers steeds hogere eisen. Daar waar voor de garantie van aangelegde wegen een garantieperiode tot vijf jaar werd gehanteerd is dat vandaag eerder tot tien jaar. Het meten tijdens de aanleg van asfalt heeft zo zijn voordelen. Zo kunnen in het lab optimale mengsels worden samengesteld, maar kunnen de condities tijdens het leggen van het asfalt uiteindelijk doorslaggevend zijn. De vernieuwing van enkele wegen op de universiteitscampus, was aanleiding om te kijken of ook sensoren ín het asfalt zijn te plaatsen. Deze sensoren gaan meteen meten zodra de laatste laag erop komt, en blijven ook meten als de weg eenmaal belast wordt. In tegenstelling tot de zogenaamde RFID sensoren, moeten de fiber optics sensoren niet ter plekke uitgelezen worden. Ze zijn bestand tegen hoge temperaturen en kunnen de temperatuur van het asfalt tijdens vorst-dooi cyclussen, en bijvoorbeeld de doorbuiging bij belasting, meten. De temperatuur van de asfalt laag wordt ook met een aantal RFID sensoren gemonitord en vergeleken met de fiber optic data. Nu is het afwachten hoe de weg zich de komende jaren gedraagt, en of dit gedrag te herleiden is tot de condities tijdens de aanleg. Voor meer informatie zie ook de ASPARi website.