naar top
Menu
Logo Print

Eerste spadesteek voor Oosterweelverbinding

Na 20 jaar discussiëren volgt de investering
magazine

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de andere partners van het Toekomstverbond hebben de eerste spadesteek gegeven voor de Oosterweelwerken op Linkeroever en in Zwijndrecht. Zo wordt er na 20 jaar eindelijk werk gemaakt van de oplossing voor de mobiliteits- en leefbaarheidsproblemen rond Antwerpen. "Deze gezamenlijke spadesteek is historisch. Na 20 jaar discussiëren en procederen, gaan we nu eindelijk investeren”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. “Het debat over mobiliteit lijkt soms alleen kommer en kwel, maar met deze schop in de grond bieden we opnieuw een positief perspectief. Het is blijkbaar wél nog mogelijk om van start te gaat met grote infrastructuurprojecten. Dit geeft dan ook hoop voor andere grote projecten.” Niet alleen omdat er na 20 jaar discussie eindelijk werk wordt gemaakt van de oplossing voor de urgente mobiliteits-, verkeersveiligheids- en leefbaarheidsproblemen in de Antwerpse regio. Maar ook omdat deze eerste spadesteek enkel mogelijk werd dankzij de wil tot samenwerking tussen alle partners die, onder begeleiding van intendant Alexander D’Hooghe, verzameld zijn binnen het Toekomstverbond. De schop ging in de grond tussen de op- en afrit Linkeroever aan de Blancefloerlaan. Op deze plaats legt het aannemingsconsortium Rinkoniên tegen de zomer een tijdelijke park-and-ride voor 200 wagens aan. Zo is er extra P+R-capaciteit aanwezig tegen het moment dat de werken voelbaar zullen worden in de omgeving. Volgens de huidige planning zullen de werken op de snelwegen gefaseerd starten vanaf september 2018. Verkeershinder als gevolg van de werken wordt op de snelwegen ten vroegste vanaf eind 2018 verwacht. 18 maanden na de start van de werken moet ook het nieuwe P+R-gebouw op Linkeroever klaar zijn met ruimte voor o.a. 1500 voertuigen en 150 fietsen.