naar top
Menu
Logo Print

Vlaanderen neemt de volledige Ring rond Brussel onder handen

Verkeer moet vlotter en veiliger
magazine

Na de Ring rond Antwerpen, waar de Oosterweelwerken opgestart zijn, is de Ring rond Brussel het grootste  knelpunt voor ons verkeer. “Dit zou het kloppende hart van het land moeten zijn, maar we staan met z’n allen stil”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit, Ben Weyts. “We moeten de volledige R0 onder handen nemen. Het verkeer moet vlotter en veiliger worden én we moeten meer mensen zien te verleiden om de auto te ruilen voor bijvoorbeeld de fiets." Op de noordelijke R0 is de eerste schop in de grond gegaan voor een ambitieus mobiliteitsproject. Er wordt 3 miljard euro geïnvesteerd in de 20 km weginfrastructuur tussen de E40 Kust en de E40 richting Leuven, waar het doorgaand verkeer gescheiden wordt van het lokale verkeer. Tegelijkertijd wordt er geïnvesteerd in 60 km fietsinfrastructuur en 60 km traminfrastructuur. Zo verbetert de verkeerssituatie op de Ring, maar ontstaan er ook meer alternatieven voor de wagen naast de Ring. Weyts focust ook op de grote knooppunten van de R0 Oost: ter hoogte van het Leonardkruispunt, het Vierarmenkruispunt, het Groenendaalkruispunt en het nieuwe op- en afrittencomplex Brabandtlaan. Het studiewerk naar deze knelpunten bracht verschillende ‘quick wins’ aan het licht: gerichte ingrepen die snel uitgevoerd kunnen worden omdat er geen bestemmingswijziging nodig is en omdat de locaties onder Vlaamse bevoegdheid vallen. Weyts voorziet nu het nodige geld om deze ‘quick wins’ uit te voeren. De geplande ingrepen zijn vaak gericht op de fiets: bestaande fietssnelwegen moeten voltooid worden en bijkomende fietsverbindingen moeten aangelegd worden.