naar top
Menu
Logo Print

Stad Gent legt toplaag aan in innovatief asfalt

Bouwen aan de duurzame weg met meer recycling en minder CO2
magazine

Stad Gent heeft op 10 oktober in de Kikvorsstraat een nieuwe toplaag in innovatief asfalt aangelegd. De bedoeling is een meer duurzame vorm van asfalt te ontwikkelen, door minder materialen en energie te gebruiken. Dankzij het gebruik van een verjongingsmiddel wordt een groot deel van de nieuwe materialen vervangen door afgefreesd asfalt. De aannemer produceert het asfalt ook bij een lagere temperatuur en bespaart zo energie. Het proefvak in Gent is het derde proefvak binnen het zogenoemde REjuveBIT-project, dat draait rond duurzaam asfalt door gebruik van verjongingsmiddelen. 
Het onderzoeksteam van prof. Wim Van den bergh van de Universiteit Antwerpen (Onderzoeksgroep Energy and Materials in Infrastructure and Buildings) coördineert het project, in samenwerking met het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw. “Bij het REjuveBIT-project wordt oud, afgefreesd asfalt opnieuw gebruikt in nieuw asfalt, zowel in toplagen als onderlagen. Het verjongingsmiddel herstelt het oude asfalt en werkt de oudere componenten grotendeels weg. Daardoor kan er meer gerecycleerd worden,” legt onderzoekster Karolien Couscheir uit. 
“Stad Gent heeft zich van in het begin kandidaat gesteld voor de aanleg van proefvakken om te experimenteren rond duurzamere en stillere wegdekken”, zegt Filip Watteeuw, schepen van Publieke Ruimte. “Door het gebruik van deze verjongingsmiddelen bouwt de stad mee aan de duurzame asfaltweg.” 
"De leverancier van het verjongingsmiddel claimt ook dat het asfalt op een lagere temperatuur kan geproduceerd worden, wat energie uitspaart. Dat gaan we nu ook mee onderzoeken,” voegt prof. Wim Van den bergh toe. “Zo wordt de ecologische voetafdruk van asfalt in Vlaanderen, op elk niveau van lokaal tot gewestelijk, kleiner en werkt de gehele sector mee aan een duurzamere wegenbouw.”