naar top
Menu
Logo Print

Nieuw type prefab MS-cabine op Brussels Airport

Project E-bussen
magazine

De luchthavenuitbater heeft zich geëngageerd om de CO2-uitstoot van de luchthavenactiviteiten van Brussels Airport tegen 2030 te verminderen met 40% ten opzichte van 2010. Daarom besliste Brussels Airport haar bestaande buspark te vergroenen en kocht recent 30 elektrische bussen aan, goed voor een investering van 13 miljoen euro. Deze bussen rijden volledig elektrisch en zorgen er voor dat er jaarlijks 400 ton minder CO2 zal worden uitgestoten. De passagiers zullen met alle comfort worden vervoerd: gratis wifi, digitale on-boardcommunicatie (waaronder vluchtinformatie) én ze rijden nagenoeg geluidloos. De uitbouw van de middenspanningsinstallatie voor het opladen van de E-bussen werd verzorgd door de firma VMA Nizet en de laagspanningsinstallatie werd door Eengie Fabricom uitgevoerd. De elektrische installaties werden geplaatst in 2 MS-cabines in prefabbeton die door Lithobeton werden geleverd. Het betreft een courant type TAURUS met een lengte van 3,25 m en het nieuwe grote type LIBRA met een lengte van 8,25 m en een hoogte van 3 m. De stelplaats met 30 laadpalen bevindt zich aan de start- en landingsbaan naast de ‘Connector’. Ieder laadpunt gebruikt 88 A waardoor één elektrische bus in +/- 3u volledig wordt opgeladen en een autonomie van 80 km heeft. In de grote LIBRA-cabine bevinden zich twee transformatoren van telkens 1.600 kVA alsook 2 LS-borden die de 30 laadpalen voeden en beveiligen. De TAURUS- cabine werd gekozen voor het onderbrengen van de MS-schakelcellen en meetcellen. Beide betonnen cabines zijn afgewerkt met een structuurverf in dezelfde RAL-kleur waardoor er een mooi esthetisch geheel wordt bekomen.

LITHO BETON

LITHO BETON

+3259276060
+3259276503