- 28 augustus 2018
Gevleugelde zebrapaden moeten dodehoekongevallen vermijden
Gevleugelde zebrapaden moeten dodehoekongevallen vermijden Agentschap Wegen en Verkeer test veiligere zebrapaden Vias Institute schat dat er jaarlijks gemiddeld 50 dodehoekongevallen gebeuren waarbij fietsers of voetgangers in aanraking komen met een vrachtwagen. Zichtbaarheid, zowel voor als naast het voertuig, is één van de grootste risicofactoren. Het Agentschap Wegen en Verkeer start dan ook een proefproject rond gevleugelde zebrapaden om dit verkeersveiligheidsprobleem te verhelpen. Een gevleugeld zebrapad is een zebrapad dat verlengd wordt tegen de rijrichting in. Een gewoon zebrapad is minimaal 3 meter lang. Bij een gevleugeld zebrapad wordt deze verlengd naar 8 tot 9 meter. Het doel is dat voertuigen, door het verlengde zebrapad, vroeger zullen stoppen. Zo heeft een voertuig een beter overzicht op de voetgangers die het zebrapad naderen of die al aan het oversteken zijn. Samen met het verlengen van de zebrastrepen zullen ook beugels geplaatst worden. Dit moet ...
Gratis dit artikel lezen?
Registreer en word gratis online abonnee
Ben je al abonnee?
Meld je aan en krijg toegang tot de website
Door te registreren ontvangt u de newsletter. De newsletter kan u te allen tijde en zonder verdere formaliteiten opzeggen. Wij garanderen u dat uw e-mailadres en andere persoonlijke gegevens nooit aan derden worden doorgegeven en enkel gebruikt worden voor het versturen van de newsletter.
Door u in te schrijven, gaat u akkoord met De privacyvoorwaarden.