naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

COMBIMOBILITEIT VIA OPENBAAR VERVOER


Welke initiatieven staan er nog op het programma ter bevordering van het openbaar vervoer?
“We investeren volop in De Lijn. We hebben de belastingdotatie naar beneden gehaald en toch zijn de investeringen gestegen. De budgetten stegen ongeveer met 40%. Dat heeft te maken met het feit dat we zorgen voor meer efficiëntie bij De Lijn. Daarnaast zorgden we ook voor rechtvaardige tarieven met de afschaffing van de gratispolitiek, die onbetaalbaar was. Bussen reden bijvoorbeeld uit of belbussen stonden een hele dag stil met een kost van 40 euro per rit per reiziger. Dat kan men niet blijven handhaven.

Die oefening heeft men bij De Lijn uiteindelijk tot een goed einde gebracht. 
Daardoor genereerden ze meer inkomsten, was er minder belastingdotatie nodig en konden ze meer investeren. Ik vind dat een zeer goed verhaal waarmee je je ook niet echt populair kan maken, want je moet natuurlijk tegen de reiziger zeggen dat het duurder gaat worden. Toch blijven we de goedkoopste in vergelijking met alle vergelijkbare regio's zoals ook Brussel of Wallonië. Bij alle werken die nu in Antwerpen over de Noorderlijn gaande zijn, kiezen we opnieuw voor tramverlengingen. De traminfrastructuur is razend duur, maar is wel heel praktisch en comfortabel. Het is zelfs een van de meest comfortabele vervoersmiddelen die ik ken. Maar het is niet goedkoop, vooral omdat de basisinfrastructuur heel veel kost."

Welke investeringen zijn er nog in het vooruitzicht voor de spoorwegen?

“In dit versnipperde bevoegdheidsland ben ik bevoegd voor mobiliteit, maar uiteindelijk niet voor wat de ruggengraat zou moeten zijn van elk mobiliteitssysteem, namelijk de spoorwegen. En dat is een totale manco. Daarover moet ik dan onderhandelen met mijn federale collega, minister Bellot. Die besprekingen lopen momenteel."