naar top
Menu
Logo Print

Dynamische Lijst met zwarte punten

"Kleine ingrepen kunnen verkeer al veiliger maken"
magazine

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil gevaarlijke punten in ons verkeer sneller aanpakken met een dynamische lijst van zwarte punten. Elk jaar wordt die lijst vernieuwd op basis van de meest recente ongevallencijfers. Bovendien wordt er voor elk punt gezocht naar kleine ingrepen die het verkeer veiliger kunnen maken op korte termijn, zodat er niet altijd jaren gewacht moet worden op structurele ingrepen waarvoor er complexe werken nodig zijn. “Ik wil korter op de bal kunnen spelen”, zegt Weyts. In 2002 werd een lijst met 809 verkeersonveilige ‘zwarte punten’ opgesteld. Sinds 2002 werden deze zwarte punten stap voor stap aangepakt. De statische lijst bleef echter onveranderd, terwijl er op het terrein veel veranderde. Op de dynamische lijst komen alle locaties langs gewestwegen waar in de voorbije 3 jaar minstens 3 ongevallen zijn gebeurd, met een opgetelde ongevallenscore van minimum 15. De punten vertegenwoordigen de menselijke schade die veroorzaakt werd: een dodelijk slachtoffer krijgt een score van 5, een zwaargewond slachtoffer een score van 3 en een lichtgewonde een score van 1. “Ik besef dat dit klinkt als morbide boekhoudkunde”, zegt Weyts. “Het betekent in de praktijk echter dat we ervoor kiezen om eerst in te grijpen waar het nu echt levensbelangrijk is." Het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid heeft onlangs de dynamische lijst voor 2018 goedgekeurd. Op basis van de ongevallencijfers van 2014, 2015 en 2016 zijn er in totaal 213 locaties naar voor gekomen als ‘zwart punt’. Van de 213 locaties zijn er 33 zwarte punten die ondertussen al aangepakt zijn. Op nog eens 44 locaties zijn er dit jaar ‘quick wins’ gepland: gerichte ingrepen die op korte termijn doorgevoerd kunnen worden om het verkeer lokaal al veiliger te maken.