“HET GAAT OM VEEL MEER DAN DIEPGEWORTELDE CO2-MORAAL“

Interview Mark Pecqueur, docent & onderzoeksleider autotechnologie

Mark Pecqueur, docent en onderzoeksleider autotechnologie aan de Thomas More Hogeschool en lid van de Europese Advies Commissie (SAE Society of Automotive Engineers). Ervaringsdeskundige pur sang op het gebied van verbrandingstechnologie, alternatieve aandrijving en energiedragers. Meesterlijk van de tongriem gesneden, voortdurend de proefhoudende argumentatie heiligend, alles wetenschappelijk onderbouwend, de smalle grens tussen feiten en meningen respecterend. Zo instrueert en begeleidt hij de student. Zo ook geeft hij ijdele politici, wijsneuzige constructeurs en de pers meermaals lik op stuk.

Ferre Beyens
 

VERANTWOORDING

Vroeger dacht men dat iedere oordeelkundig redenerende mens ooit wel moest zwichten voor een overmacht aan betrouwbaar bewijsmateriaal. Die bewijzen zijn er nog steeds, maar de tot smartphonezombie gedegradeerde sterveling raakte verveld tot een koppige ontkenner. Gebrainwasht door de media, die schrikbarend faalt in het brengen van nuttige en vooral juiste informatie en die het beeld van een 'gestuurde redactie' nauwelijks nog kan verdoezelen. Denk aan de recente mediagekte rond de 'dieselgate' en het blijvend afzwakken of zelfs verzwijgen van de milieuzonden van de heilig verklaarde benzinemotor.

Waarom? Omdat die feiten nu precies het tegenovergestelde pretenderen van wat de pers al jaren voordraagt als het enige en niet te weerleggen milieuevangelie. Dat motoringenieurs moedeloos opboksen tegen een CO2-commandatuur, die directieven hanteert die haaks staan op de wetenschappelijk onderbouwde en thermodynamische wetten? Geen woord daarover! Maar wel de groene CO2-kolonisator kritiekloos aanhangen en hem achteloos helpen om thermodynamische wetenschap te degraderen tot triviale kwakzalverij. Een dramatisch theater van ziekelijke en technologische infoverstrekking is deel geworden van de autowereld en journalistieke objectiviteit is zeker wat de autotechnologie betreft een ware zinsbegoocheling gebleven. In deze dolgedraaide wereld blijft de auto zo als dé oorzaak voor alle rampscenario's opdraaien.

Binnen die optiek speelde CarFix al herhaaldelijk de kritische noot en vooral daarom leek het onze plicht eens goed te luisteren naar een ervaringsdeskundige van het gehalte van Mark Pecqueur. Met fors onderbouwde pro's en contra's overtuigt hij ieder (alsnog) oordeelkundig redenerend individu: wat autotechniek, energiestrategie en alternatieve aandrijfvormen betreft, wordt lang niet alles verteld en wordt er zelfs heel wat verzwegen. Bovendien moduleert het beleid gericht storende signalen op de zogenaamd objectieve informatiestroom.

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij InfraStructure 

InfraStructure maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.