VRACHTVERKEER STIMULEREN OVER BINNENVAART


Hoe wordt de binnenvaart vanuit de overheid gestimuleerd?
“Daar doen we serieuze inspanningen. Het budget dat we daarvoor samengesteld hebben, staat los van Oosterweel, de Ring rond Brussel en de investeringen in de weginfrastructuur. Van de weginfrastructuur is het budget van 2017 tot 2019 2,7 miljard euro. Voor de waterweg is dat voor dezelfde periode al 2,25 miljard euro. Trouwens, voor de totaliteit van de alternatieven, de investeringen die we doen in de waterweg, de fietsinfrastructuur, het openbaar vervoer ... is het totaal groter dan wat we investeren in de weginfrastructuur. Men zegt altijd dat ik enkel kijk naar de wagen. Nee, ik investeer zelfs meer in de alternatieven van de wagen dan in de wagen zelf. Ik ben een grote supporter van het water vanwege het enorme potentieel dat het biedt voor ons transport. We hebben 1.100 kilometer bevaarbare waterwegen in Vlaanderen. Dat is, vooral in verhouding tot onze oppervlakte, toch wel vrij veel. Bovendien ligt 80% van de ondernemingen in Vlaanderen op een afstand van 10 kilometer of minder van een bevaarbare waterweg. Dat is voor veel bedrijven een realistisch alternatief voor de organisatie van logistieke processen. Vandaar dat we daar dan ook resoluut in investeren.

“Men zegt altijd dat ik enkel kijk naar de wagen. Nee, ik investeer zelfs meer in de alternatieven van de wagen dan in de wagen zelf" 

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Infrastructure 

Infrastructure maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.