Nieuwe sluis van Terneuzen klaar in 2022

Aanleg door consortium BAM, DEME en Algemene Aannemingen Van Laere nv

De Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie heeft de aanleg van de nieuwe sluis van Terneuzen aan het consortium Sassevaart gegund. Het consortium bestaat uit BAM (de Nederlandse en Belgische ondernemingen BAM Infra en BAM Contractors), DEME (DEME Infra Marine Contractors B.V. en Dredging International N.V.) en de Belgische onderneming Algemene Aannemingen Van Laere nv. Eric Marteijn, projectdirecteur: “We zijn blij met deze Vlaams-Nederlandse combinatie, want we kunnen als opdrachtgever en opdrachtnemer de Vlaamse en Nederlandse kennis en kunde gebruiken. Het wordt een spannende periode met de aanleg van een van de grootste sluizen ter wereld binnen het bestaande sluizencomplex in Terneuzen. De sluis wordt er één van hoge kwaliteit, dat direct functioneel zal zijn en lage onderhoudskosten zal hebben.” Sassevaart kiest voor bewezen technieken en bouwt binnen een diepe waterdichte afscheiding tot ver onder de Boomse klei, om omgevingsschade te voorkomen. De sluis heeft vergelijkbare afmetingen als de vernieuwde sluizen in het Panamakanaal, van 427 op 55 op 16,44 meter. In 2022 zal de sluis klaar zijn. Een opvallend punt van het plan van Sassevaart is dat de Middensluis tot medio 2021 open blijft. Dat lukt dankzij de aanleg van een tijdelijk doorvaartkanaal. Ook het auto- en fietsverkeer kan tijdens de bouwperiode gebruik blijven maken van het sluizencomplex, want er komt een bypass voor auto- en fietsverkeer.

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij InfraStructure 

InfraStructure maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.