RENOVATIE EN STABILISATIE ANTWERPSE SCHELDEKAAIEN

"Na de ingrijpende werken kunnen de kaaien opnieuw minstens een eeuw mee"

De Antwerpse Scheldekaaien schuiven, scheuren en kantelen. Het grote stabiliteitsprobleem leidde tot een overkoepelend project waarbij tot en met 2031 de kaaien over een lengte van in totaal 7 kilometer vernieuwd, gerenoveerd en gestabiliseerd zullen worden. Door een unieke samenwerking tussen De Vlaamse Waterweg nv en de Stad Antwerpen zal ook meteen de omgeving op en rond de kaaien mee in het project worden aangepakt. InfraStructure had een gesprek met projectingenieur Koen Segher die het geheel, samen met enkele collega's, in goede banen moet leiden.


VOORGESCHIEDENIS

Begin 1800 maakte Napoleon plannen voor de bouw van de kaaimuren. Hij wilde immers van Antwerpen een strategisch belangrijk speerpunt maken voor zijn rijk. Onder zijn bewind werden de havenactiviteiten sterk uitgebreid. Niet toevallig werd het Bonapartedok naar hem vernoemd. Op een gegeven moment eindigde zijn tijdperk echter, waardoor het nog tot eind de 19e eeuw duurde vooraleer zijn plannen tot het rechttrekken van de Scheldekaaien opnieuw werden opgepikt. Zeker voor die tijd was de bouw van die kaaimuren een heel ingrijpend werk. Ze werden immers deels in de Schelde gebouwd en deels werd een oud stadsdeel afgebroken om ze te kunnen realiseren. De toenmalige ingenieurs probeerden te beletten dat de kaaimuur richting rivier schoof door onder meer stutkisten met beton te plaatsen voor de caissons, dat zijn speciale funderingen op staal. “In de loop van de volgende jaren bleek dat niet te volstaan, vandaar de nood aan deze werken. Al moeten we wel zeggen dat de kaaimuren eigenlijk nog in relatief goeie staat zijn, rekening houdend met het feit dat ze er al ruim 100 jaar staan. De problemen situeren zich vooral in de funderingslaag, maar het meeste metselwerk ziet er nog heel goed uit."

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij InfraStructure 

InfraStructure maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.