HYDRAULISCHE MIDIGRAAFMACHINES MET KORTE DRAAISTRAAL GEGEERD

Wendbare graafmachines must bij rioolwerk

Cijfers van SIGMA duiden erop dat de hydraulische graafmachines - zowel die op rupsen als die op banden - in de lift zitten. Enkele decennia terug waren vooral de 40 en 50 ton zware graafmachines in trek. Aquafin was toen immers volop bezig het rioolnet aan te leggen en de grote machines van de aannemers haalden volop hun rendement. Daarna volgde de ontdubbeling van het rioolstelsel; een klus waarvoor kleinere en beweeglijke machines praktischer waren (van 7 tot en met 13 ton). Vandaag is die trend nog steeds merkbaar. Bij aankopen voor graafwerken gaat het meestal om graafmachines onder de 35 ton. Een bijkomende tendens is de drang naar 'short radius' (SR)-machines.

ONDERDELEN

1. Rupsen, banden of rubberblokken

Omdat we het hier hebben over midigraafmachines (van 7 tot en met 13 ton), is er keuze tussen rupsen en banden. Bij de rupsen (stabieler dan de bandenversie) gaat het dan om stalen rupsplaten. Omdat die desgevallend het asfalt op een wegdek kunnen beschadigen, kan men ook opteren voor het beste van beide werelden: rubberblokken. Die worden zo op de stalen rupsketting gemonteerd. De stalen binnenkern van die blokken garandeert de levensduur, terwijl het rubber aan de buitenkant beschadiging van harde oppervlakten voorkomt.

2. Cabine
Moderne cabines zijn voorzien van comfort waar men vroeger slechts van kon dromen. Een gemakkelijke en verende zetel, armleuningen, joystickbediening ...

3. Geluidsreductie

Ook voor de omgeving van de werken (omwonenden, grondarbeiders ...) nemen de fabrikanten maatregelen om het motorgeluid te beperken. Zo is het machinekoetswerk zo goed mogelijk ingepakt en geïsoleerd, waardoor het niet langer als een klankkast fungeert. Verder helpt het ook om de luchtinlaten hogerop te plaatsen, zodat geluidsgolven op de terugweg de hoogte ingaan. Ook alle maatregelen om die geluidsgolven op hun uitweg zo veel mogelijk te breken/kaatsen, helpen het geluid te verminderen.

UITSTOOTNORMEN

Wereldwijd zijn er emissiestandaarden die opgelegd worden, ook voor offroadmachines. In de VS worden die Tier genoemd, in Europa Stage. De eerste emissienorm ging in in 1996, momenteel zitten de machines aan Stage IV. De emissielimieten verschillen naargelang van de kracht (aantal kW's) van de machines.

Bij de uitstootnormen gaat het om de beperking van de emissie van fijne stofdeeltjes en NOx. De emissie beperken kan op verschillende manieren, waarbij het voor fabrikanten steeds weer een delicate evenwichtsoefening is tussen de beperking van de stikstofuitstoot en de partikelemissie. Ook moet de machine daarbij steeds zo veel mogelijk van haar kwaliteiten behouden.

  • Uitlaatgasrecirculatie (EGR): een deel van de uitlaatgassen wordt teruggeleid naar de verbrandingskamer. Dit wordt gemengd met inkomende lucht, waardoor het zuurstofgehalte daalt (meer inert gas) en de warmte van de verbranding over meer massa verdeeld moet worden. De verbrandingstemperatuur en Nox dalen.
  • AdBlue katalysator: optimaliseren van de verbranding in de motor, waardoor minder fijne stofdeeltjes worden uitgestoot. De voorbehandelde stikstofoxiden worden in een katalysator omgezet naar stikstof en water.
  • Dieselpartikelfilter (DPF): fijne stofdeeltjes opslaan in een filter, die zichzelf periodiek regenereert.

Hybrides

Veel constructeurs zijn bezig met hybride technologie om aan de steeds strengere emissienormen te kunnen beantwoorden. Sommigen hebben ook al hun hybride machineversies klaar. In die hybride machines wordt er meestal gekozen voor energierecuperatie binnen het zwenksysteem. De hydraulische motor voor het draaien van de bovenwagen wordt in die toestellen vervangen door een elektrisch onderdeel met motor en generator. Bij elke rembeweging van de bovenwagen slaat de generator de kinetische energie op die bij de volgende rotatie van de graafmachine weer afgegeven wordt in de vorm van elektrische energie of gebruikt wordt door de thermische motor om de efficiëntie van de hydraulische pomp te vergroten. Dit alles om een brandstofbesparing te bewerkstelligen.

OPTIMALISERING

In economisch uitdagende tijden is iedereen op zoek naar optimalisering. De fabrikanten van bouwmachines helpen hun klanten daarbij met opvolgingssystemen. Een zender op de machine registreert diverse parameters en geeft die door. Achteraf kunnen die parameters geanalyseerd worden en kunnen bepaalde zaken bijgeschaafd worden. Sommige werktaken kunnen nu eenmaal perfect in ecomodus afgewerkt worden. Ook het laten draaien van de machine tijdens lunchpauzes getuigt niet echt van een doorgedreven milieubesef. Daar kan het systeem dus aanwijzen hoe men nog meer brandstof kan besparen.

Reageer

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij InfraStructure 

InfraStructure maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.