INNOVATIES BIJ ZWARE GRAAFMACHINES

Hydraulica en hybride systemen

Zware graafmachines van +40 ton worden voornamelijk ingezet voor het veeleisende werk, zoals afbraakwerken, laadwerkzaamheden in zand- en steengroeves, groot grondverzet bij de aanleg van bermen of op industriële sites, dredging en grootschalige bouwprojecten. De markt voor dit soort zware machines is eerder beperkt, aangezien de aannemer er enkel voor opteert wanneer een bepaalde werftaak veel kracht vereist of er een zeer hoge productiviteit mee gemoeid is.

Heel uitzonderlijk worden graafmachines van +40 ton in België voor rioleringswerken ingezet, maar voor, bijvoorbeeld, omvangrijke grondwerken, waarbij er grote volumes zand verplaatst worden, is het evident dat één zware machine met bijbehorende operator efficiënter en voordeliger werkt dan meerdere machines met evenveel operatoren.

UITSTOOTNORMEN

De laatste jaren worden vooral het verbruik, de productiviteit en de emissienormen (EU Stage IV-normen) met argusogen bekeken. Brandstof kost immers geld en ook in deze sector wordt er, net als bij midigraafmachines, steeds meer op de kleintjes gelet. De klant informeert nu veel meer dan voordien naar het verbruik en de emissie van de graafmachine.

FUNCTIES

Het systeem biedt de volgende functies voor goede prestaties:

  • Sommeringssysteem: combineert de opbrengst van beide pompen voor een hogere werksnelheid en snelle cyclustijden.
  • Giekprioriteit: geeft prioriteit aan het heffen van de giek, bv. wanneer er gegraven wordt vanuit een grote diepte en het materiaal op de hoop moet worden gezet.
  • Knikarmprioriteit: geeft prioriteit aan het intrekken van de knikarm voor snellere bewegingen wanneer bv. de laadbak moet worden gevuld.
  • Zwenkprioriteit: geeft prioriteit aan de zwenkfunctie voor snellere zwenkcycli.
  • Regeneratiesysteem: voorkomt cavitatie en verdeelt de oliestroom over andere bewegingen wanneer er gelijktijdig meerdere bewegingen worden uitgevoerd.
  • Power boost: bij de activatie hiervan worden alle graaf- en hefkrachten verhoogd.
  • Houdkleppen: deze kleppen voor de giek en de knikarm voorkomen dat de uitrusting ongewenst 'verloopt' tijdens het werken.

HYBRIDE ONTWIKKELINGEN

Ook de typische hybrideontwikkelingen maken hun intrede in de markt van de zware graafmachines. In tegenstelling tot sommige personenwagens, waarbij een aantal om puur fiscale redenen hybride zijn, is dat bij graafmachines niet het geval. Een innovatie in het gebruik van de hybride technologie voor graafmachines bestaat in het recupereren van energie uit het afremmen van de zwenkbeweging of uit het dalen van de giek. Dergelijke bewegingen worden dan aangewend om elektrisch op te laden, wat dan bijvoorbeeld het elektrisch zwenken mogelijk maakt. Terwijl zwenken met een elektromotor wordt toegepast, worden handelingen die veel energie vereisen, nog niet elektrisch aangedreven. De meeste grote fabrikanten hebben hybridemodellen in hun gamma, maar voorlopig is het aantal daarvan verkochte exemplaren nog steeds heel beperkt.

 

ONDERDELEN

Cabine
Het is een algemene trend, maar natuurlijk ook bij de grote graafmachines wordt de cabine extra comfortabel gemaakt Het is een algemene trend, maar natuurlijk ook bij de grote graafmachines wordt de cabine extra comfortabel gemaakt, temeer omdat het aandeel daarvan in de totaalprijs klein is. De cabine is geplaatst op hydraulische dempers om schokken en trillingen te beperken. Dankzij de geluidsabsorberende bekleding is het geluidsniveau in de cabine lager. Met de toevoeging van gesofisticeerde 360°-camera's wordt er sterk ingezet op kwaliteit en veiligheid. De machinist heeft een optimaal zicht, in alle richtingen. Ook is er gekozen voor een kostenefficiënte benadering, resulterend in een toename van de productiviteit en de brandstofefficiëntie.

Lucht- of rupsbanden

Alle graafmachines zijn uitgerust met rupsbanden, terwijl overslagmachines op luchtbanden rijden. Voor een leek kijken beide machines sterk op elkaar. Ook overslagmachines van meer dan 40 of 50 T zijn met luchtbanden uitgerust. Deze machines worden vnl. gebruikt voor het lossen van scheepsladingen, het uitsorteren van schroot, hout of bulkgoederen enz.

TRANSPORTEERBAARHEIDCabine met extra bescherming, ergonomische stoel en bediening met joysticks

Het aandachtspunt bij deze grote machines situeert zich in het diepladertransport over de weg. Speciale transporten zijn vereist en in de meeste gevallen praten we hier ook over begeleide transporten. Met dergelijke gewichten moeten er ook speciale, dikwijls vrij moeilijke transportroutes worden gevolgd. Daarom besteden machineconstructeurs nog steeds heel wat R&D aan systemen om snel op en af te bouwen (zoals o.m. gewichtsvermindering voor bepaalde componenten), gieken die relatief eenvoudig op- en aangekoppeld kunnen worden enz. Uiteraard vinden we in deze categorie van machines ook exemplaren die gedurende de volledige levensduur op één site blijven.

OPLEIDINGEN

Zoals eerder gesteld, merkt de sector binnen de zware graafmachines een verschuiving van de 50 tonners naar de zwaardere machines van 70 à 80 T. Maar goede operatoren voor dergelijke tuigen zijn helaas minder dik gezaaid. Momenteel worden technici gerekruteerd uit sectoren als de automotive, elektro, elektromechanica …, maar die zijn natuurlijk niet afdoende gespecialiseerd. Vanuit een toegespitste opleiding kunnen de mensen zin krijgen om voor een loopbaan als technicus voor graafmachines te kiezen, want werk is er ruimschoots voldoende.

Reageer

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij InfraStructure 

InfraStructure maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.